VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Verzekering zakelijk bereden e-bike vaak niet geregeld

Geplaatst op: 27-07-2020, 12:24:50

Een maaltijdbezorger die met zijn e-bike iemand aanrijdt, kan zijn werkgever opzadelen met torenhoge kosten als de aansprakelijkheidsverzekering niet geregeld is. Daarvoor waarschuwt letselschadebureau Kloppenburg.

Het bureau droeg bij de NOS het voorbeeld aan van een pizzabezorger die met zijn elektrische bezorgfiets een voetganger aanrijdt, met dwarslaesie en hersenletsel tot gevolg. De aansprakelijkheid ligt bij de werkgever van de pizzabezorger, maar die kan geen beroep doen op zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Zo’n claim kan het einde van de pizzazaak betekenen.

Hiaat in verzekeringsstelsel

Een hiaat in het verzekeringsstelsel: zakelijk gebruikte e-bikes vallen niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven, want daarvoor geldt dat motorrijtuigen al onder de WAM verzekerd zijn. Maar voor de e-bike geldt geen WA-verzekeringsplicht: ze zitten onder de snelheidsgrens van maximaal 25 kilometer per uur. Er moet dus een speciale verzekering worden gesloten. Volgens leverancier van elektrische bezorgfietsen Bazz denken klanten vaak dat de standaard-AVB wel dekking biedt. Het bedrijf heeft een speciale polis voor de aansprakelijkheid bij de e-bikes opgenomen in de abonnementen die klanten afnemen. Personenschade-expert Edwin van Slooten van Kloppenburg zegt dat vooral kleine ondernemers in de bezorgbranche de klos kunnen zijn. “Zij nemen vaak geen assurantieadviseur in de arm en sluiten verzekeringen af rechtstreeks via direct writers.” Hij denkt dat de coronacrisis heeft gezorgd voor een sterke toename van het aantal elektrische bezorgfietsen dat op pad gaat.

Ondernemers hebben zelf de verantwoordelijkheid om uit te zoeken of ze goed zijn verzekerd

Verwarring door vrijstelling

De vrijstelling van de WA-verzekeringsplicht in 2006 heeft volgens het Verbond van Verzekeraars voor verwarring gezorgd. “De meeste verzekeraars hebben na die vrijstelling het aansprakelijkheidsrisico voor e-bikes in de particuliere aansprakelijkheidsverzekering opgenomen. Maar voertuigen die zakelijk worden gebruik, hebben een heel ander aansprakelijkheidsrisico. Wij vinden dat ondernemers zelf de verantwoordelijkheid hebben om goed uit te zoeken of ze goed zijn verzekerd.”

De Vereende wees eerder al op het probleem (zie artikel van 11.08.2019 in nieuwsarchief Actueel) en gaf aan dat er soms een uitzondering is als het voertuig eigendom is van de werknemer. Er zijn verzekeraars die dan wel dekking bieden op de AVB.

Bron: NOS en bijdrage van Rob van de Laar van 24 juli 2020 op www.amweb.nl

Vorige pagina