Koersplan-klant laat miljoenen aan compensatiegeld bij Aegon liggen

Geplaatst op: 29-07-2015, 10:48:03

Ruim driehonderdduizend Nederlanders met een Koersplan van Aegon hebben zich (nog) niet aangemeld voor de compensatieregeling van de verzekeraar. Ze laten gemiddeld enkele honderden euro’s per woekerpolis liggen.

Stef Smit van ConsumentenClaim heeft er buikpijn van: „Het is te gek voor woorden dat Aegon het geld straks in eigen zak kan houden. We schatten dat het om circa €90 miljoen gaat. Daarom onze oproep: Meld je bij de verzekeraar aan, je verliest geen recht op eventuele verdere compensaties. Vooral mensen met een polis die vóór 1 januari 1996 is ingegaan en inmiddels is beëindigd, laten geld liggen. Driekwart heeft recht op een uitkering,” aldus de directeur van de claimstichting, die namens 90.000 leden van Vereniging Woekerpolis procedures voert tegen aanbieders van woekerpolissen.

Aegon stelt dat grote individuele verschillen het onmogelijk maken een gemiddeld compensatiebedrag te noemen. Schattingen van derden lopen uiteen van €200 tot €400 per contract. In totaal heeft de verzekeraar circa €200 miljoen voor deze compensatieronde gereserveerd.

Veel gedupeerden lijken zich echter niet bewust te zijn van de regeling, waarvoor ze zich inmiddels al een jaar aan kunnen melden, grote advertenties door Aegon ten spijt. Smit: „De tijd dringt, tot 16 augustus kunnen mensen zich nog online, op de website van Aegon, aanmelden, daarna wordt het lastiger.”

Naast Koersplan geldt de regeling ook voor vergelijkbare Aegon-producten als Mixplan, Vermogensplan en Fiscaal Voordeelplan. Volgens Aegon gaat het in totaal om bijna 600.000 polissen.

Bron: www.dft.nl van 29 juli 2015.