NVM: woningmarkt krapper, prijzen nemen toe

Geplaatst op: 09-01-2020, 13:45:12

De woningmarkt wordt steeds krapper. In het vierde kwartaal van 2019 stonden minder huizen te koop en er worden ook minder woningen te koop gezet. Mede als gevolg van de grote vraag, stijgen de prijzen wel.

Dat blijkt uit de jongste cijfers van makelaarsorganisatie NVM. NVM-voorzitter Onno Hoes neemt het woord woningnood in de mond. “Overal lees ik over de wooncrisis, maar ik durf inmiddels wel te spreken over woningnood.”

149.000 huizen verkocht

In het vierde kwartaal van 2019 verkochten NVM-makelaars ruim 40.000 woningen. “Over heel 2019 zijn er door de leden van NVM 149.000 woningen verkocht, vergelijkbaar met het aantal van 2018”, zegt voorzitter Lana Gerssen van de NVM-vakgroep Wonen. “Er lijkt daarmee sprake van een evenwicht.”

Doorstroming stokt bij onvoldoende nieuwbouw

Of aantal transacties in 2020 ook zo hoog uitvalt, betwijfelt ze. “De bestaande koopwoningmarkt is afhankelijk van (doorstromende) huishoudens die hun woning te koop zetten en dat zijn er het vierde kwartaal van 2019 minder dan een jaar geleden. De doorstroming stokt ook als er onvoldoende nieuwbouwwoningen worden toegevoegd. Door alle stikstof- en pfas- problematiek wordt het moeilijk om daar de beoogde doelen te behalen.”

Transactieprijs stijgt tot € 326.000

De transactieprijs is volgens Gerssen met 8% toegenomen in vergelijking met het jaar ervoor, tot € 326.000. “Na enkele kwartalen van afvlakkende groei is deze groei boven verwachting. De krapte op de woningmarkt stuwt de prijzen steeds verder omhoog en ik verwacht dat dit nog verder doorzet. In het vierde kwartaal zijn er ruim 4% mínder woningen te koop gezet dan een jaar eerder en daarmee neemt het totale te koop staande aanbod dus verder af.”

12% minder nieuwbouw in verkoop

In het vierde kwartaal zijn er 12% mínder nieuwbouwwoningen in de verkoop gegaan. De oorzaak kan liggen bij de stikstof- en pfas-problemen. Echter, nog steeds is het aanbod van nieuwbouwwoningen toegenomen, tot 16.000. “Het is opvallend dat zelfs in de huidige krappe markt de voorraad te koop staande nieuwbouwwoningen toeneemt. Een oorzaak daarvoor kan zijn dat deze nieuwe woningen te duur zijn geworden, zoals NVM eerder ook aangaf.

Gemiddelde prijs nieuwbouw 10% hoger

De prijs van de gemiddeld verkochte nieuwbouwwoning is verder toegenomen, in een jaar tijd met 10% tot gemiddeld 388.000 euro in het 4e kwartaal 2019.

Bron: bijdrage van 9 januari 2020 van Annet van den Berg op www.amweb.nl