Huis kopen?

Bereken hier
uw maximale
hypotheek

Intermedis A & A

Enno Wiertsema (Adfiz): Tijd voor verplicht en ongevraagd financieel advies

Geplaatst op: 02-10-2019, 12:34:23

Adfiz-directeur Enno Wiertsema pleit voor verplicht periodiek onderhoud voor complexe financiële producten. In zijn maandcolumn legt hij de verantwoordelijkheid voor adequate nazorg vooral neer bij de consument. “Het draait niet om adviseurs die niet willen, maar om klanten die niet willen.” Om toekomstige problemen te voorkomen, zou er volgens Wiertsema een APK-model moeten komen.

“We vinden het met z’n allen heel erg belangrijk dat het advies – voorafgaand aan het afsluiten van een complex product – goed en zorgvuldig is, voldoet aan normen en met allerlei waarborgen is omgeven om de klant te beschermen. En terecht. Maar is het product eenmaal gesloten, dan vinden we het als maatschappij kennelijk prima dat de klant aan zijn lot wordt overgelaten”, schrijft Wiertsema.

Zorgplicht is geen garantie

Volgens de Adfiz-directeur steken veel consumenten hun kop in het zand door bij grote levensgebeurtenissen niet naar hun adviseur te stappen. Dat leidt tot financiële risico’s. Het argument van de toezichthouders en consumentenorganisaties dat er al wettelijke zorgplicht is, gaat volgens hem niet op.

Hij weet het niet, het interesseert hem niet en hij heeft geen idee van de consequenties! Vind je het gek dat hij er niet voor wil betalen?

“Wft zorgplicht gaat over informatieverstrekking. Van adviseur richting klant. Daarmee is niet geborgd dat de klant zijn adviseur op de hoogte brengt van wezenlijke veranderingen in zijn financiële situatie. En dat doet hij dan ook niet: hij weet het niet, het interesseert hem niet en hij heeft geen idee van de consequenties! Vind je het gek dat hij er niet voor wil betalen?”

Versleutelen

Wiertsema vindt dat er daarom gezocht moet worden naar manieren waarop een hypotheek, aov of pensioen periodiek gekeurd wordt. En dat adviseurs voor die check betaald krijgen. Net als een gewoon APK-station. Hij doet zelf al een voorzet voor een methode. De kosten van het onderhoud zou volgens Wiertsema versleuteld kunnen worden in de premie van het product.

Reparatie noodzakelijk

“Een bedrag waarvoor de adviseur ongevraagd eens in de zoveel tijd de onderhoudsstaat van de verzekering van zijn klant keurt. Uit die keuring kan dan blijken of de verzekering nog steeds aansluit bij de financiële situatie van de klant of dat een ‘reparatie’ noodzakelijk is. En zo komt er ruimte voor ongevraagd advies.”

Bron: bijdrage van Bart van de Laak van 1 oktober 2019 op www.amweb.nl                                     

Vorige pagina