Dagvoorzitter met plankenkoorts moet 27.000 euro aan AOV-uitkeringen terugbetalen

Geplaatst op: 01-07-2019, 12:16:47

Op 15 maart 2013 bezocht een zzp’er zijn huisarts. Hij had wat last van stress door een belastingachterstand, enkele privéproblemen en hij moest binnenkort spreken als dagvoorzitter op een buitenlands congres. De huisarts schreef wat kalmerends voor en gaf hem bètablokkers voor het congres. Toen de zzp’er een jaar later een aov sloot, maakte hij geen melding van dit artsbezoek. De Amersfoortse ontdekte het en vorderde de uitkering die hij kreeg sinds 2015 terug. Terecht, volgens de rechtbank in Utrecht.

De man die zelfstandig werkte als trainer en adviseur, had geen acht geslagen op het consult van zijn huisarts. Hij had naar eigen zeggen alleen wat last gehad van plankenkoorts, meer dan zenuwen waren het niet geweest. In het verslag van de huisarts werden echter ook andere zaken genoemd. De huisarts noteerde dat de man wat ‘vlakker’ was en gespannen, maar niet depressief. “Wat erop wijst dat hij wel aan die mogelijkheid gedacht heeft”, schrijft de rechtbank.

Kalmerende middelen

Het feit dat de huisarts kalmerende middelen voorschreef, wijst er volgens de rechter op dat er meer aan de hand was dan ‘een beetje plankenkoorts.’ “Daarvoor gaan mensen meestal niet naar de huisarts, en huisartsen zullen daar meestal geen medicijnen voor voorschrijven.”

Stressklachten

De consument vond zijn huisartsbezoek echter niet relevant. In 2002 had hij al eens stressklachten gehad die hij ook keurig vermeldde op zijn aanvraagformulier. Die klachten waren volgens hem veel ernstiger dan die in 2013, een voorgeschiedenis waarin De Amersfoortse geen belemmering voor acceptatie zag. “Dat is niet overtuigend”, schrijft de rechter, “omdat die nieuwe klachten dateren van maar anderhalf jaar voor het sluiten van de verzekering. Dat is toch iets anders dan stressklachten van 12 jaar eerder.”

Clausule

De ASR-dochter betoogde dat het een clausule op de polis had gezet, als het had geweten van het huisartsbezoek uit 2013, en wel deze: “Er volgt geen uitkering wegens arbeidsongeschiktheid tengevolge van aandoeningen en/of klachten van psychische aard en de gevolgen daarvan.” De Amersfoortse heeft in september 2016 de zaak beoordeeld alsof die clausule wel zou bestaan en concludeerde dat er geen dekking was en de consument al zijn uitkeringen moest terugbetalen.

Recent

Of de verzekeraar werkelijk deze clausule op de polis gezet had, wordt betwijfeld door de consument. De Amersfoortse zou dat volgens hem wel doen bij een werkconflict, stress of burn-out. Maar niet bij plankenkoorts. De rechtbank kende geen twijfel. “Plankenkoorts is natuurlijk op zich al een vorm van stressklachten, en het huisartsjournaal verwijst expliciet naar spanningen. Omdat deze klachten in 2014 ook nog betrekkelijk recent waren, is het heel aannemelijk dat De Amersfoortse om die reden een uitsluiting zou hebben opgenomen.”

Levensonderhoud

De arbeidsongeschikte zzp’er moet ruim 27.000 euro terugbetalen. Een bedrag dat de man onredelijk vond, omdat hij het al gebruikt had om in zijn levensonderhoud te voorzien. Verplichte terugbetaling zou hem in grote problemen brengen. “Dat is duidelijk, maar dat neemt niet weg dat hij op grond van de polis geen recht had op een uitkering. Hij is arbeidsongeschikt geraakt door klachten waarvoor De Amersfoortse het risico niet wilde dragen […]. Het is ook niet redelijk om dat risico dan toch voor haar rekening te laten komen.” Ook de proceskosten moet de man vergoeden.

Bron: publicatie van 28 juni 2019 van Bart van de Laak op www.amweb.nl