Zo vergelijk je de prijzen van zorgbehandelingen

Geplaatst op: 07-12-2018, 15:54:13

Prijsverschillen tussen ziekenhuizen kunnen enorm zijn. Als de zorgkosten via de verzekering betaald worden kun je kosten drukken door naar het voordelige ziekenhuis te gaan. Maar als je via het eigen risico zelf betaalt, scheelt het zelfs geld in je eigen portemonnee.

Het plaatsen van een spiraaltje in het ziekenhuis kan voor €188 bij de ene kliniek en voor €520 bij de ander. Bij de huisarts is het nog goedkoper, daar betaal je alleen voor het spiraaltje zelf, niet voor de plaatsing. En een polibezoek om beschadiging van de meniscus kost bij de ene kliniek €105 en bij de ander €192. Ook bij scans, polibezoeken en operaties kunnen prijsverschillen hoog zijn. Vaak geldt dat zelfstandige klinieken en de huisarts goedkoper zijn dan ziekenhuizen. Maar dat weet je pas als je prijzen hebt gecheckt.

Inzicht in factuur

Enkele jaren geleden wist geen patiënt de behandelprijs, omdat de factuur rechtstreeks naar de zorgverzekeraar ging. Een jaar of drie geleden begonnen zorgverzekeraars de facturen achteraf online te tonen. Handig hierbij was dat patiënten zo kunnen checken of die drie ligdagen in het ziekenhuis er toch echt niet twee waren. Of dat ze alarm zouden kunnen slaan als een ziekenhuis voor het verwijderen van wat oorsmeer met een wattenstaafje €1066 rekent en de verzekeraar dat niet door had omdat de declaratiecode een uitgebreidere behandeling deed vermoeden. Ook bij die controles achteraf kan je als patiënt zorgen dat zuinig wordt omgegaan met zorggeld.

Of dat je zelf zelfs minder betaalt via het eigen risico. Bij de meeste mensen is dat €385 per jaar en kun je dus bij behandelingen tot dat bedrag besparen. Voor DSW-verzekerden is het eigen risico €375. Bij de meeste verzekeraars kun je het eigen risico verhogen tot maximaal €885.

Vooraf prijzen kennen

Maar liever weet je vooraf al hoeveel een behandeling kost. Dat kan sinds 2016 steeds beter. Toen maakten vier verzekeraars en twee ziekenhuizen al hun tarieven bekend. Voorheen moest je nog per geval naar ziekenhuis en verzekeraar bellen. Uit concurrentieoverwegingen werden ze niet prijsgegeven. Nu zijn er websites waar je kunt zien naar welk ziekenhuis je het best kunt gaan of dat je beter af bent bij een zelfstandige kliniek. Het is wel slim om dan nog even na te gaan of je ook kwalitatief een even goede behandeling krijgt.

Tarieven vergelijken

Bij zorgverzekeraars kun je zorgaanbieders vergelijken: CZZilverenKruisMenzisVGZ. Meestal kun je de naam van de behandeling invullen en dan op basis van je postcode de opties bekijken. Lastig is wel dat Zilveren Kruis een vijftal type behandelingen toont en hierbij soms alleen een landelijk gemiddeld tarief weergeeft (dan weet je wat het ongeveer gaat kosten, maar niet wat je kunt besparen) of maar twee of drie opties geeft. Bij Menzis moet je zoeken op ziekenhuis of op declaratiecode, ook niet heel simpel.

Naast zorgverzekeraars zijn er nog een aantal ziekenhuizen die al hun prijzen tot de grens van het maximale eigen risico online hebben staan. Het kan dus lonen om ook hun websites te raadplegen.

Precieze behandeling

Tarieven vooraf vergelijken is niet gemakkelijk. Het gaat er vooral om dat je moet weten wat de behandeling precies wordt. Geregeld weet je dat nog niet voordat je uitzoekt naar welke zorginstelling je zult gaan. En die behandelingen zijn weer verdeeld in declaratiecodes. Het kan ook zijn dat een behandeling uit meerdere declaratiecodes bestaat. Om een voorbeeld te geven: bij de vergelijker van CZ kun je voor het aanbrengen of verwijderen van gips om beweging van de knie tegen te gaan bij slijtage van het gewricht nog steeds zeker twee codes kiezen. Probeer hierbij dus voor de doorverwijzing van je huisarts goed duidelijk te krijgen wat de behandeling zal zijn. En laat je dus ook door de huisarts over kwaliteit van behandelingen adviseren.

Omdat geld niet het enige is dat een rol speelt is het ook slim om even op de site van Zorgkaart Nederland te kijken. Daar lees je ervaringen van andere patiënten met honderdduizenden zorgverleners en keuzehulpen van patiëntenverenigingen. Prijzen staan daar doorgaans niet bij.

Zoek naar je zorginstelling

Bel ook gerust de zorgverzekeraar of het ziekenhuis om meer informatie over de behandeling zelf en de prijzen te vragen. Het is sowieso handig om een zoektocht te starten naar meerdere zorginstellingen, omdat niet veel zorgpolissen alleen behandelingen bij gecontracteerde zorgaanbieders volledig vergoeden. ONiet-vergoede zorg gaat je anders veel geld kosten. Bij ongecontracteerde aanbieders hangt de vergoeding af van het gemiddelde tarief. Die tarieven kennen is dus ook handig!

Even werk

Het vergelijken van de behandelprijzen blijft een uitdaging, omdat je codes of behandelingen precies moet kennen. Maar als je het doet bij een duidelijk omschreven behandeling waarbij prijsverschillen ook nog groot zijn, kan het je daadwerkelijk honderden euro’s schelen. En als het niet meer van je eigen risico afgaat, help je mee om de zorgpremie een beetje te beperken.

Bron: bijdrage van Thijs Rösken van 7 december 2018 op www.dft.nl